هرچند مدیران دولتی سینما در این سه سال تا توانستند از شفاف سازی درباره ردیف بودجه سازمانهای مختلفی که ذیل سازمان سینمایی ایجاد شده‌اند و بخصوص جشنواره های کاملا دولتی پرهیز داشتند اما احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده اصولگرای مجلس به پیشواز این شفاف سازی رفت و در گفتگویی مختصر و مفید از خواسته های مالی مدیران سینمایی پرده برداشت.

قاضی زاده هاشمی که از جمله نمایندگانی بود که در جلسه رأی اعتماد رضا صالحی امیری با اشاره به سوابق امنیتی وی از حساسیت بالای مدیریت در عرصه فرهنگ سخن گفته بود در گفتگویی تلویزیونی با اشاره به دیدار رییس سازمان سینمایی، معاون نظارت و دبیر جشنواره فجر با کمیسیون فرهنگی  مجلس از تقاضای 58 میلیاردی سازمان سینمایی برای برگزاری جشنواره های دوگانه فجر و تقاضای 35 میلیاردی برای فاخرسازی سخن گفت و کل بودجه سال آینده این سازمان را 208 میلیارد بیان کرد.

رقم 58 میلیاردی که قاضی زاده از آن سخن گفته بود با این اطلاعیه سازمان سینمایی که این رقم به ریال است و رقم واحد برای هر کدام از جشنواره های ملی و بین الملل فجر، اصلاح شد؛ به بیان بهتر حدودا 12 میلیاردی از بودجه رسمی سینمای کشور صرف برگزاری فقط جشنواره‌های دوگانه فجر می شود که رقم قابل ملاحظه ایست!

جشنواره فجر در این سالها آن قدر برند شده که پای حضور اسپانسرهای متمول از بانکها گرفته تا اپراتورهای تلفن همراه به آن باز شده اما همچنان نیازمند بودجه عمومی است و آن هم نه یک بودجه معمولی که یک بودجه حدودا 12 میلیاردی! یک سوال اینجاست؛ درآمدی که به واسطه جذب اسپانسر به دبیرخانه جشنواره فجر سرازیر میشود به کجا می رود؟

از آن گذشته جشنواره فیلم فجر همه ساله بلیت فروشی خوبی هم داشته و استقبال مخاطبان از تماشای فیلمها در جشنواره حتی با افزایش همه ساله قیمت بلیت فوق العاده بوده! سوال دوم این است که درآمد ناشی از بلیت فروشی در کجای جشنواره هزینه می شود؟

در همین جشنواره امسال فجر و بعد از 35 سال که از برگزاری آن می گذرد مدیران حتی از راه اندازی یک سامانه حرفه ای فروش آنلاین بلیت عاجز شدند و اهمال در انتخاب سامانه فروش بلیت اسباب اعتراض بسیاری از مخاطبان را فراهم کرد. سوال سوم این است که آیا به خاطر این سوءمدیریت ها از بودجه مصوب دبیرخانه فجر کاسته خواهد شد؟ و به بیان بهتر نارضایتی مخاطبان از عملکرد مهمترین کانال ارتباطی جشنواره با مخاطبان که فروش بلیت است باعث جریمه مدیران اهمال کار نخواهد شد؟

سوال سوم این است وقتی نیمی از این حدود 12 میلیاردی که بودجه کل جشنواره های فجر بوده صرف برگزاری بخش بین‌الملل فجر می شود که در سالهای اخیر به صورت جداگانه در اردیبهشت برگزار می شود چرا هیچ بیلان موثری از این شش میلیارد هزینه ارائه نمی شود. اصلا منهای فقط یک تیم نزدیک به 30 نفره مدیر و معاون و مشاور و البته حضور آقازاده دبیر در این تیم و احتمالا پرداخت دستمزد آنها با بودجه عمومی، با این بریز و بپاش میلیاردی پای چند فیلم به‌روز و مطرح سینمای جهان و پای چند سینماگر مطرح به جشنواره ای که داعیه جهانی بودن دارد باز شده است؟ جشنواره ای که بخش عمده سالنهایش به هنگام نمایش فیلم با حداقل مخاطب روبرو بوده است چرا باید بودجه چند میلیاردی داشته باشد؟

جشنواره هایی که بودجه عمومی می گیرند باید هم پاسخگویی به عموم مردم داشته باشند. این وظیفه دبیرخانه فجر و دبیرخانه عریض و طویل بین الملل فجر است که درباره چگونگی هزینه کرد این بودجه توضیح دهد آن هم در شرایطی که سینماگران مستقل برای گرفتن یک وام 100 میلیون تومانی باید هفته ها درگیر بوروکراسی اداری سازمانهایی باشند که مرتب دم می‌زنند در حمایت از سینمای مستقل.

جناب صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به پرسشهای مرتبط با چگونگی هزینه کرد 12 میلیارد برای برگزاری جشنواره های دوگانه فجر پاسخ گوید و البته این را هم بگوید که وقتی رهبر معظم انقلاب مدام تأکید دارند بر اقتصاد مقاومتی آیا دوتکه کردن جشنواره فجر برای دریافت بودجه‌ای بیشتر منافی عزم ملی در تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی نیست؟ جناب صالحی امیری به این پرسش هم پاسخ دهند که آیا نمی‌شد تقویت بین‌الملل فجر را به مانند روندی که در همه جشنواره های معتبر دنیا در جریان است در ساختار یکپارچه جشنواره فجر اجرا کرد و به این گونه هزینه‌هایی که از منابع عمومی ملت صرف می‌شود را هم لااقل چندمیلیاردی تعدیل کرد؟ و با صرفه جویی برآمده از این کار توسعه زیرساختهای سینمایی در نقاط دورافتاده کشور را در دستور کار قرا