moezeh192-1-rangiقال علی عليه السلام : بِالمَواعِظِ تَنجلي الغَفلةُ.   /  (فهرست غرر، ص 408)
اين با موعظه و ارشاد است كه زنگارهاي غفلت از انسان زدوده مي‌شود.


اسباب گرفتاری!

 محبت دنیا انسان را منتهی به هلاکت ابدی می کند. فرضاً که انسان مبتلای به معاصی دیگر نگردد- گرچه بعید بلکه محال عادی است – خودِ تعلق به دنیا و محبّت به آن، اسباب گرفتاری است.بلکه میزان در طول کشیدن عالم قبر و برزخ همین تعلّقات است. هرچه آنها کمتر باشد، برزخ و قبر انسان روشن تر و گشاده تر و مکث انسان در آن کمتر است و لهذا برای اولیاء خدا بیشتر از سه روز- چنانچه در بعضی از روایات است – عالم قبر نیست. آن هم برای همان علاقۀ طبیعی و تعلّق جبلّی است.

[ امام خمینی ، چهل حدیث ، حدیث ششم حب الدنیا ]

در طریقت هرچه پیش سالک آید خیر او است

من مواعِظِ النبی صلی الله علیه وآله وسلّم: عَجَباً للمُؤمِنِ، لا یقضی اللهُ علیهِ قضاءً اِلاّ کانَ خیراً لَهُ سَرَّهُ أَو سَاءَهُ إِنِ ابتَلَاهُ کَانَ کَفَّارَةً لِذَنبِهِ، وإِن أَعطَاهُ وأَکرَمَهُ کَانَ قَد حَبَاهُ. «تحف العقول، ص 48»

هرچه را خداوند برای مؤمن، مقدّر فرماید، خیر او است، خواه حوادثی که او را ناراحت می‌کند مثل بیماری و خواه اموری که او را خوشحال می‌کند. حوادث محزون کننده، کفّاره گناهان و حوادث خوشحال کننده عطایای الهی است. این مضمون در اشعار حافظ هم آمده:

 در طریقت هرچه پیش سالک آید خیر او است          در صراط مستقیم،ای دل !کسی گمراه نیست

 هرچند حافظ این معنا را مختص به سالک دانسته ، ولی این روایت، آن را درباره مطلق مؤمن بیان فرموده است.

[ شرح حدیث از امام خامنه ای در مقدمه درس خارج ،30 /08/78 ]

محبّت دوستان خدا چیز دیگری است!

 حضرت سیدالشهدا (ع) با اختیار خود آن‌همه مصائب و شهادت و اسارت اهل و عیال خود را تحمّل نمود. زیرا در روز عاشورا بر آن حضرت عرضه می‌شد که یا نصر و پیروزی را انتخاب کن و یا لقاءالله و معاهده و پیمانی را که با خدا بسته است، ولی ایشان با اختیار خود آن مقامات عالیه را انتخاب کردند. ما نمی توانیم درجات و مقامات آنها را تعقّل و درک کنیم.که چه خبر بوده و چه درک می کردند و چه می دیدند… و طرف مقابل، عمر سعد بیچاره و در بند و اسیر ملک ری است. حضرت ابوالفضل(ع) نیز با آن فدا کاری هایش می خواست به آنها بفهماند که محبّت دوستان خدا چیز دیگری است که تحمّل هر گونه دشواری و نا گواری و سختی در راه رسیدن به آن ، سهل و آسان و شیرین است.

[ پای درس عارفان ، ص 137 ./ در محضر بهجت جلد 3 ص190 ]

مردانه و شاهانه !

 بعد از شهادت حضرت حسین بن علی (علیه السلام )، حضرت زینب (سلام الله علیها) در اسارت ،آن چنان مردانه خطـبه می خـواند که گویی در تخت سلطنت قرار دارد. جلوی آن چـنان کافـر جبّار عجیب و غـریب در دنیا می فرماید : أمِنَ العَدلِ یَابنَ الطّـُلَقاءِ تَخدیرُکَ حَرائِرَکَ وَ إماءَکَ وَ سَوقُکَ بَناتِ رَسولِ اللهِ (صلی الله علیه وآله)اُسَارَی قَد هَتَکتَ سُتُورَهُنّ ؛ ( ای پسر آزاد شده ها – که جدّمان در فتح مکّه اسیرشان کرد و سپس آن ها را آزاد نمود – آیا این عدالت است که تو زنان و کنیزان خود را پشت پرده بنشانی و دختران رسول خدا (صلی الله علیه و آله) اسیر باشند و پردۀ حجاب آنان را بدری؟ . امام سجاد علیه السلام در حال اسارت و در حالی که غُل (وزنجیر) به گردن داشت ،به سائل شاهانه کمک می کند. ما چنین بزرگانی داریم که همه چیز ما از آن هاست ،ولی گویا آن ها را نداریم!

[ محد تقی بهجت ، رحمت واسعه ،قم البهجة ، چاپ ششم ، 1395، صص 116 تا 118.]

یک استفتاء

سوال: خانه ای را با پرداخت مبلغی به عنوان رهن اجاره کرده ام، آیا پس از گذشت یک سال به آن مبلغ خمس تعلّق می گیرد؟
جواب: 
مبلغی را که به موجر قرض داده اید، اگر از منفعت کسب باشد، خمس دارد.

( استفتائات مقام معظم رهبری امام خامنه ای در سایت معظمً له به آدرس: leader.ir )